Τρίτη, 17 Δεκεμβρίου 2013

«Πώς θα την μάθει αυτή την προπαίδεια???»


Θυμάμαι, όταν ήμουν στο Δημοτικό που έπρεπε να αποστηθίσω ολόκληρη την προπαίδεια και να τη λέω «κατεβατό»… Αγγαρεία σκέτη σας λέω! Αλλά μπορούσα να κάνω κι αλλιώς??? 


 1.Παροτρύνουμε το παιδί να μετρήσει (ανεβαίνοντας ή  κατεβαίνοντας) από το 0... ως το... 100, δύο-δύο και μια άλλη φορά, τρία-τρία, τέσερα-τέσσσερα, πέντε-πέντε...... Αυτό θα το βοηθήσει να μάθει την προπαίδεια του 2, του 3, του 4,του 5, .... αντίστοιχα. Θα ήταν όμως προτιμότερο να το κάνει αυτό περισσότερο σαν παιχνίδι και όχι ως «διάβασμα»!

Είναι πολύ πιο εύκολος ο πολλαπλασιασμός, αν οι μαθητές έχουν ήδη μάθει να μετρούν δύο-δύο, τρία-τρία... με τη βοήθεια της αριθμογραμμής ή της μεζούρας ή του άβακα-αριθμητηρίου ή του πίνακα...




2.Ο πολλαπλασιασμός είναι μία επαναλαμβανόμενη πρόσθεση ίδιων αριθμών.                    
π.χ.         2+2+2+2+2=5χ2=10
                6+6+6+6+6+6+6+6=8χ6=48
                8+8+8+8+8+8+8=7χ8=56
                         10+10+10+10+10+10+10+10+10=9χ10=90


3.Ένας άλλος απλός τρόπος για την κατανόηση του πολλαπλασιασμού είναι να παραστήσουμε τα γινόμενα με ομάδες από παιδάκια (ή ζωάκια κλπ). Για παράδειγμα, το γινόμενο 2x5 μπορεί να παρασταθεί με 2 σειρές από 5 παιδάκια…



5+5=2χ5=10
Το αποτέλεσμα του πολλαπλασιασμού είναι όσα και όλα τα παιδάκια, δηλαδή 10.



4.Θυμάστε το κρυφτό που παίζαμε παιδιά??? Για την προπαίδεια του 5 του προτείνουμε να τα «φυλάξει» όπως όταν παίζει κρυφτό: 5, 10, 15, 20, 25...

και θα τη θυμάται πάντα! Άλλωστε, όταν λέμε κάτι με ρυθμό, το απομνημονεύουμε πολύ πιο εύκολα!

5.Για τον πολλαπλασιασμό ενός αριθμού με 10, αρκεί να συμπληρώσουμε ένα μηδενικό στο τέλος του αριθμού. Πείτε του αυτό το «μυστικό» και θα ξέρει πλέον τον κανόνα του πολλαπλασιασμού οποιουδήποτε αριθμού με 10. Εναλλακτικά, μπορείτε απλά να μετρήσετε δέκα-δέκα μέχρι το 100!



6.Μέσα από το παιχνίδι μπορεί το παιδί να «ανακαλύψει» και την προπαίδεια του 4, μετρώντας τις ρόδες από τα αυτοκινητάκια του ή τα πόδια από τα ζωάκια του: 1 αυτοκίνητο έχει 4 ρόδες, 2 αυτοκίνητα έχουν 8 ρόδες κ.ο.κ. 



'Η τα πόδια από τις καρέκλες,τα τραπέζια… 1 καρέκλα έχει 4
πόδια, 2 καρέκλες έχουν 8 πόδια κ.ο.κ. 


Έτσι αρχίζει να νιώθει το παιδί πως τα Μαθηματικά βρίσκονται παντού στην καθημερινή μας ζωή και όχι μόνο στο βιβλίο και στο σχολείο!!!!!!!!!!
 Τα μαθηματικά δεν πρέπει να είναι ένα «μάθημα» που θα  το φοβούνται όταν δεν το καταλαβαίνουν…





 7. Τους ζητάμε να λύσουν ακόμη και «προβλήματα» της καθημερινότητας π.χ. «Είστε 13 παιδιά. Αν κάθε παιδί φέρει 5 για το σχολικό ταμείο , πόσα χρήματα συνολικά θα συγκεντρώσετε;» 




8.Βέβαια υπάρχουν κα τα online παιχνίδια εκμάθησης της προπαίδειας… Τα παιδιά μας μεγαλώνουν «μέσα» στη τεχνολογία, οπότε… ποιο θα έλεγε όχι σ’ ένα παιχνίδι στο ίντερνετ???