Κυριακή, 19 Μαρτίου 2017

Χαρακτηριστικά της Δυσαριθμησίας

Πολλά παιδιά δεν βρίσκουν τα μαθηματικά εύκολα, αλλά αν οι δυσκολίες του παιδιού σας είναι έντονες και δεν υποχωρούν, ίσως αποτελούν ένδειξη για μία μαθησιακή δυσκολία, τη δυσαριθμησία.
Τι είναι η δυσαριθμησία;
Ο όρος δυσαριθμησία αναφέρεται σε συγκεκριμένη μαθησιακή δυσκολία που επηρεάζει την ικανότητα ενός παιδιού να κατανοήσει τις μαθηματικές έννοιες και να εκτελέσει πράξεις.
Πόσο συχνά εμφανίζεται;
Παρόλο που η έρευνα ως προς τα ποσοστά είναι προς το παρόν περιορισμένη, υπολογίζεται ότι το 5 με 7 % των παιδιών που φοιτούν στο δημοτικό σχολείο, έχουν δυσαριθμησία, ενώ δεν έχει αναφερθεί ότι εμφανίζεται πιο συχνά σε κάποιο από τα δύο φύλα.
Συνδέονται όλες οι μαθηματικές δυσκολίες  με τη δυσαριθμησία;
Ακόμα και οι πιο σοβαρές δυσκολίες δεν αποτελούν απαραίτητα ένδειξη δυσαριθμησίας. Είναι επίσης πιθανό, διαταραχές όπως δυσλεξία, διαταραχή στην οπτική ή ακουστική επεξεργασία και ΔΕΠΥ να επηρεάσουν την ικανότητα του παιδιού να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις των μαθηματικών.
Ενδείξεις
Ένα παιδί με δυσαριθμησία είναι πιθανό να:
  • Δυσκολεύεται στην αναγνώριση αριθμών.
  • Χρειάζεται πολλή ώρα για να μετρήσει.
  • Δυσκολεύεται να συνδυάσει τα αριθμητικά σύμβολα (5) με τις αντίστοιχες λέξεις (πέντε).
  • Δυσκολεύεται στην αναγνώριση μοτίβων και στην ταξινόμηση αριθμών.
  • Χρησιμοποιεί οπτικά βοηθήματα για διευκόλυνση στο μέτρημα (πχ. επικουρική χρήση δαχτύλων).
  • Δυσκολεύεται πολύ να εκτελέσει βασικές μαθηματικές πράξεις, όπως η πρόσθεση, η αφαίρεση και οι πίνακες πολλαπλασιασμού.
  • Αδυνατεί να κατανοήσει τα προβλήματα μαθηματικών.
  • Δυσκολεύεται να αντιληφθεί οπτικοχωρικές έννοιες όπως τα γραφήματα και οι πίνακες.
Η δυσαριθμησία ωστόσο επηρεάζει τα παιδιά κι εκτός του σχολικού περιβάλλοντος, καθώς μπορεί να:
  • Δυσκολεύονται στην απομνημόνευση αριθμών όπως νούμερα τηλεφώνου, ταχυδρομικοί κώδικες ή βαθμολογίες παιχνιδιών.
  • Δυσκολεύονται σε οικονομικά θέματα, όπως το να δώσουν τα σωστά ρέστα ή να υπολογίσουν το κόστος.
  • Δυσκολεύονται να υπολογίσουν αποστάσεις και την ώρα που θα χρειαστούν για να πάνε από το ένα μέρος στο άλλο.
  • Να παρουσιάζουν δυσκολία στον προσανατολισμό.
  • Να παρουσιάζουν δυσκολία στις έννοιες δεξιά & αριστερά.
  • Μπερδεύονται εύκολα σε παιχνίδια που απαιτούν συνεχή καταμέτρηση βαθμολογίας ή μέτρημα.
  • Δυσκολεύονται να διαβάσουν και να πουν την ώρα.
Διαφορά επίδοσης
Μία από τις πιο ισχυρές ενδείξεις για κάποια μαθησιακή διαταραχή είναι η σημαντική διαφορά επίδοσης σε διαφορετικούς τομείς. Ένα παιδί με δυσαριθμησία μπορεί να έχει πολύ υψηλές επιδόσεις σε μαθήματα όπως τα Αγγλικά ή η ιστορία, αλλά να έχει πολύ χαμηλούς βαθμούς στα μαθηματικά και σε άλλα θετικά μαθήματα.
Ποιος είναι ο σωστός όρος για τη δυσαριθμησία;
Παρόλο που ο όρος «δυσαριθμησία» είναι επιστημονικά αποδεκτός και χρησιμοποιείται από τους ειδικούς, το ψυχομετρικό εργαλείο   DSM χρησιμοποιεί τον όρο «Ειδική Μαθησιακή Διαταραχή με ελλείμματα στα Μαθηματικά».
Πώς μπορεί να γίνει διάγνωση για δυσαριθμησία;
Δεν υπάρχει συγκεκριμένο τεστ για διάγνωση της δυσαριθμησίας. Παρακάτω όμως αναφέρονται κάποια βήματα που μπορείτε να ακολουθήσετε για να προσφέρετε στο παιδί σας τη βοήθεια που χρειάζεται.
  • Επισκεφθείτε τον γιατρό για να αποκλείσετε κάθε περίπτωση οπτικής ή ακουστικής ανεπάρκειας που θα μπορούσε να επηρεάζει την απόδοση του παιδιού σας.
  • Ζητήστε από τον δάσκαλο του παιδιού σας να σημειώνει τους τομείς στους οποίους σημειώνονται οι περισσότερες δυσκολίες και να χρησιμοποιήσει μεθόδους που διευκολύνουν το παιδί.
  • Αναζητήστε πιθανές δυσκολίες και σε άλλους τομείς, καθώς υπολογίζεται ότι περίπου τα μισά από τα παιδιά με δυσαριθμησία έχουν και κάποια άλλη μαθησιακή διαταραχή. Έχοντας μία ολοκληρωμένη εικόνα για το μαθησιακό προφίλ του παιδιού σας, θα μπορέσετε να του παρέχετε την κατάλληλη βοήθεια.
  • Απευθυνθείτε σε κάποιον ειδικό προκειμένου να αξιολογήσει το παιδί σας και να σας καθοδηγήσει κατάλληλα.
Μετάφραση/ Προσαρμογή από: www.childmind.org
ΠΗΓΗ:https://upbility.gr/