Η σωστή λαβή κρατήματος του μολύβιου δε βοηθά τα παιδιά μόνο να μάθουν
να
γράφουν. Τα βοηθά αργότερα να γράφουν αποτελεσματικά, χωρίς ιδιαίτερη προσπάθεια και για περισσότερη ώρα. Το γράψιμο, δηλαδή, γίνεται μία αυτόματη διαδικασία, δίνοντας στα παιδιά τη δυνατότητα να συγκεντρωθούν σε αυτό που θέλουν να γράψουν και όχι να παλεύουν με το πώς θα το γράψουν.Το σωστό κράτημα του μολυβιού είναι μια σημαντική συνήθεια που τα παιδιά πρέπει να κατακτήσουν κατά τη διάρκεια της φοίτησής τους στο Νηπιαγωγείο. αλλά και στην Α΄ τάξη του Δημοτικού. Οι φωτογραφίες που ακολουθούν είναι κατατοπιστικές για το σωστό κράτημα του μολυβιού:
γράφουν. Τα βοηθά αργότερα να γράφουν αποτελεσματικά, χωρίς ιδιαίτερη προσπάθεια και για περισσότερη ώρα. Το γράψιμο, δηλαδή, γίνεται μία αυτόματη διαδικασία, δίνοντας στα παιδιά τη δυνατότητα να συγκεντρωθούν σε αυτό που θέλουν να γράψουν και όχι να παλεύουν με το πώς θα το γράψουν.Το σωστό κράτημα του μολυβιού είναι μια σημαντική συνήθεια που τα παιδιά πρέπει να κατακτήσουν κατά τη διάρκεια της φοίτησής τους στο Νηπιαγωγείο. αλλά και στην Α΄ τάξη του Δημοτικού. Οι φωτογραφίες που ακολουθούν είναι κατατοπιστικές για το σωστό κράτημα του μολυβιού:
Όπως φαίνεται και στις φωτογραφίες για το κράτημα του μολυβιού
συνεργάζονται τρία δάκτυλα (ο αντίχειρα, ο δείκτης και το μεσαίο
δάκτυλο). Το μεσαίο δάκτυλο μπαίνει κάτω από το μολύβι, σαν μαξιλαράκι,
και τα άλλα δύο κρατούν τις δύο πλευρές του μολυβιού χωρίς να σκεπάζει
το ένα δάκτυλο το άλλο.
Το σωστό κράτημα του μολυβιού απασχολεί τους
ανθρώπους διεθνώς και στο διαδίκτυο υπάρχουν πολλά σχετικά άρθρα σε όλες τις γλώσσες του κόσμου.
Χαρακτηριστική και η επόμενη εικόνα που περιλαμβάνει οδηγίες στα αγγλικά:
ανθρώπους διεθνώς και στο διαδίκτυο υπάρχουν πολλά σχετικά άρθρα σε όλες τις γλώσσες του κόσμου.
Χαρακτηριστική και η επόμενη εικόνα που περιλαμβάνει οδηγίες στα αγγλικά:
Στην εικόνα αυτή τονίζεται και κάτι ακόμη σημαντικό, το πώς στηρίζεται το χέρι που γράφει πάνω στο θρανίο. Μια τέτοια στήριξη του χεριού προϋποθέτει αρκετή προσπάθεια εκ μέρους του παιδιού καθώς θα πρέπει να μάθει να λυγίζει τον καρπό του και να κρατά το χέρι την ώρα που γράφει κάτω από τη γραμμή και όχι δίπλα ή πολύ χειρότερα από πάνω.
Στην εικόνα αυτή μπορείτε να δείτε πολλούς τρόπους κρατήματος του μολυβιού. Μόνο η τελευταία, η J, είναι η σωστή όταν το μολύβι το χρησιμοποιούμε για να γράψουμε.
Μια ακόμη κατατοπιστική φωτογραφία που δείχνει και τη θέση των τριών δακτύλων γύρω από το μολύβι, πώς στηρίζεται το χέρι στο θρανίο όταν γράφει και πώς λυγίζει ο καρπός αλλά και πού ακουμπά το μολύβι στο πάνω μέρος,
στη διχάλα που δημιουργεί η παλάμη μας ανάμεσα στον αντίχειρα και στο
δείκτη. Παρατηρήστε ότι στην κατάσταση αυτή και όπως είναι λυγισμένα τα
δάκτυλα χωράει ανάμεσά τους μια μικρή σφαίρα, όπως τονίζουν διάφοροι
ειδικοί...
Για να διευκολύνουμε όσα παιδιά δυσκολεύονται στο σωστό κράτημα, υπάρχουν στο εμπόριο ειδικά "δακτυλίδια" από καουτσούκ που μπαίνουν στο μολύβι και αναγκάζουν το παιδί να αφήνει κενό ανάμεσα στα τρία δάκτυλα που κρατούν το μολύβι.
Να και ένας λανθασμένος τρόπος κρατήματος του μολυβιού και που
δυστυχώς τον εφαρμόζουν πολλά παιδάκια αν σχολείο και γονείς δεν
επιμείνουν να τοποθετηθεί σωστά τα δάκτυλά του. Ένας τέτοιος λανθασμένος
τρόπος δεν επιτρέπει στο παιδί να γράψει όμορφα και επιπλέον το γράψιμο
γίνεται μια κουραστική υπόθεση που του δημιουργεί αρνητικά
συναισθήματα.
1. Όταν γράφει το παιδί μας φροντίζουμε το κάθισμα και το τραπέζι να του επιτρέπουν να πατάει καλά τα πόδια του στο δάπεδο.
Ναι, βεβαίως, δε γράφουμε με τα πόδια! όμως παίζουν το δικό τους
σημαντικό ρόλο για να μπορέσει το χέρι να αποδώσει όσα παραπάνω
αναφέραμε.
2. Προσοχή και στη θέση της πλάτης και του κεφαλιού. Όχι στο υπερβολικό σκύψιμο που ζημιώνει και τη σπονδυλική στήλη και τα μάτια. Η άνετη θέση της πλάτης βοηθάει και στην αποφυγή της κόπωσης.
3. Η κλίση του τετραδίου είναι φυσικά διαφορετική για δεξιόχειρες και
διαφορετική για αριστερόχειρες. Αυτή η κλίση του τετραδίου διευκολύνει
και το λύγισμα του καρπού ενώ όταν το τετράδιο στέκεται κάθετα ο καρπός
ζορίζεται υπερβολικά για να βρει τη σωστή θέση.
4. Στην εικόνα δε δείχνει πού βάζουμε το άλλο χέρι όταν γράφουμε.
Όμως είναι σημαντική και η δική του θέση. Πρέπει να βρίσκεται πάνω στο
τραπέζι ώστε να μη στραβώνει η σπονδυλική στήλη, μα να μη σκεπάζει το
γραπτό με τρόπο που ο φωτισμός να μειώνεται. Και μια και
αναφερθήκαμε στο φωτισμό να υπογραμμίσουμε και το δικό του ρόλο. Το φως
την ώρα που γράφουμε πρέπει να πέφτει με τέτοιο τρόπο που να μην
προκαλεί το χέρι μας σκιά στο σημείο που γράφουμε.
Και τώρα δείτε μερικά από τα δικά μας χεράκια στις πρώτες μας
προσπάθειες γραφής. Κάποια κρατάνε καλύτερα το μολύβι, κάποια όχι. Γι'
αυτό και χρειαζόμαστε τη βοήθεια των γονιών ώστε συντονισμένα να
υποστηρίζουμε το παιδί στο δύσκολο έργο του και μέχρι να του γίνουν
συνήθεια ο σωστός τρόπος του κρατήματος του μολυβιού αλλά και όλα τα
υπόλοιπα που αναφέραμε παραπάνω. Συνήθεια που θα του εξασφαλίσει και
ωραία γράμματα και ταχύτητα στο γράψιμο και μάλιστα με λιγότερο κόπο.
Σημαντικότατοι λόγοι και οι τρεις ώστε γονείς και δάσκαλοι να βάλουμε τα
δυνατά μας στο τόσο κρίσιμο για την πορεία ενός μαθητή τομέα αλλά και
στη ζωή του αύριο...
Να ένας σωστός τρόπος κρατήματος του μολυβιού. Το σώμα επίσης δε σκύβει
και το άλλο χέρι στέκεται και αυτό σωστά πάνω στο τραπέζι.
Τις επόμενες φωτογραφίες δε θα τις σχολιάσουμε. Ούτε τα θετικά, ούτε τα
αρνητικά. Ο καθένας βέβαια με βάση όσα είπαμε παραπάνω μπορεί να δει
μόνος του τι πάει καλά και τι όχι σε κάθε περίπτωση. Ας θυμόμαστε όμως
ότι μικρά παιδάκια είναι ακόμη και έχουν δρόμο πολύ μπροστά τους. Κι αν
κάτι δεν το κάνουν καλά έχουμε ευθύνη κι εμείς οι μεγάλοι που δεν τους
διδάξαμε όσο και όπως έπρεπε το σωστό.
Τα παραπάνω αφορούν παιδιά που γράφουν με το δεξί
χέρι. Π.χ. οι αριστερόχειρες πρέπει λένε
οι ειδικοί να κρατάνε το μολύβι λίγο πιο πάνω από τους άλλους ώστε να
ελέγχουν με το μάτι τι γράφουν. Και με την ευκαιρία να τονίσουμε και
αυτό το σημείο, το μολύβι οι δεξιόχειρες δεν πρέπει να το κρατούν ούτε
πολύ κοντά στη μύτη του ούτε και πολύ μακριά της.
http://prwtakia.blogspot.gr/2012/10/blog-post_8725.html
http://prwtakia.blogspot.gr/2012/10/blog-post_8725.html